Sessió IV - (26.11.12)


Què hem tractat?


L'aprentatge tradicional com a despreciament de les habilitats "no útils" respecte de les "útils" com les llengües, matemàtiques o lògica i la mesura de la intel·ligència (CI) basant-se en aquestes premisses. L'aprenentatge múltiple com a factor de valor en la societat líquida i del coneixement. Les intel·ligències múltiples i la seva variabilitat en el temps (desenvolupament o atròfia -parcial o definitiva- en funció del seu exercici en la vida social o laboral): la importància d'exercitar-les totes per mantenir-les vives.

La Intel·ligència Emocional (Daniel Goleman) com habilitat de relació Intrapersonal i Interpersonal. Com desenvolupar una Competència Emocional? Parlar a classe de l'empatia, de la necessitat de posar-se en la pell de l'altre. Què és una emoció? Què produeix? Reaccions neurofisiològiques, comportamentals i cognitives (positives i negatives). La importància de l'autoestima (global, corporal, familiar, social, autoconcepte acadèmic) en l'alumnat. Com potenciem aquesta autoestima en els nois/es? Com els fem entendre la seva importància? 


Quines preguntes s'han plantejat?


> Com treballem les emocions?
És important que com a tutors fem entendre als alumnes la importància de desenvolupar una consciència emocional i unes capacitats de resiliència i d'autorregulació. Per a fer-los partíceps d'aquesta responsabilitat tant important de cara al seu futur i fer-la efectiva, podem utilitzar diverses activitats a l'aula i a casa. Per una banda, podem usar material audiovisual (fragments de pel·lícules, anuncis) per fer reflexionar a classe i obrir debat entre ells. També podem fer-los parlar al grup, com ja haurem fet en fer-los presentar-se a l'inici de curs, per que expliquin quin ha estat, per exemple, el seu últim éxit (lúdic, extraescolar). En una altra, podem fer-los treballar a casa, mitjançant una "recerca del tresor" a internet, sobre algun dels temes que haguem encetat a classe (la igualtat, el respecte, la diversitat cultural): fer una orientació inicial i deixar que els nois/es recerquin recursos on-line que els puguin fer tenir una visió ampla, cuidant-nos de fer-los preguntes i de guiar-los en la seva reflexió i autovaluació posterior.

Fem el que fem, els tutots hem de ser conscients en tot moment de quins són els discuros i valors que estem transmetent (genealogia de les coses, possibles dobles sentits) i assegurar-nos de que no hi ha malentesos. Hem de recordar que la millor manera d'ensenyar valors és donant exemple.