Sessió VI - (07.01.13)


Què hem tractat?


Compartim entre els nostres companys les coses que ens hagin sorprés l'àmbit del nostre període de pràctiques: Els fenomens de les Aules de guàrdia, les Aules 0, espais de separació... Perquè hi acaben els alumnes? Disciplina, impuntualitat... Com es tracta la indisciplina a la classe? Aïllant els alumnes en l'espai, fent-los fora, assumint la derrota i provocant un efecte pigmalió ("no serveixo per rés perque em diuen que no serveixo per rés")...

Perquè serveixen els ordinadors a les aules (Programa 1x1)? Són simplement per substituir els llibres (canviar-los per PDF's, de forma passiva) o per saber discernir y gestionar millor la informació (fent-ne ús interactiu)?

Hi havia conflictes a les aules? Hi havia activitat de bandes? Com reaccionen els instituts aquests elements? Protocols entre els Mossos d'Esquadra i Ensenyament, accions per "fer nosa" l'activitat delictiva. Buscar ajuts externs a l'activitat tutorial per front a les adversitats.

Com es plantegen les dinàmiques de grup depenent del típus d'institut? Centres "conflictius", centres pecul·liars, centres convencionals, centres concertats, públics, escoles d'art; grups homogenis, grups heterogenis... Cada escola i el seu entorn és un món i ens hi hem d'adaptar. 


Quines preguntes s'han plantejat?


> Quines actituts i dinàmiques de grup hem de prendre dins l'aula?
La nostra feina com a tutors, la primordial, és la de cohesionar un grup en un àmbit divers i la de dinamitzar un aula. Constuint la nostra manera d'ensenyar, la nostra funció és la de passar als nostres alumnes del concepte "agrupament" (inconnex, arbitrari) al terme de "grup" (col·laboratiu, cohesionat). Per fer-ho hem de recórrer al desenvolupament de les seves habilitats socials començant per predicar amb l'exemple: promoure el diàleg, la relació democràtica entre les persones i la comunicació; plantejar i assolir objectius comuns, enaltir l'empatia i l'assertivitat; fer nostres les quatre màximes de conèixer, descobrir, col·laborar i cohesionar.

D'altra banda, aquests valors es poden posar en pràctica mitjançant la de dinàmiques de grup com: la cadena de noms, la teranyina, la targeta de visita, la pluja d'endevinalles, la frase maleïda, el cadàver exquisit, debats sobre temes punyents de l'actualitat o entre els alumnes, un role playing game, un dibuix cooperatiu... Sigui quina sigui l'activitat que vulguem efectuar l'haurem d'adaptar al context del nostre grup, a la seva realitat diversa.

A pesar de les notres intencions, emperò, haurem de ser conscients de que la nostra tasca sempre estarà enmarcada en l'àmbit del que enten el nostre centre per estil docent. La nostra feina necessàriament anirà de la mà amb la d'altres professors, ja sigui dins una coordinació de cicle o un claustre; i de la mateixa manera serà condicionada per les premisses fixades des de la Comissió d'Atenció a la Diversitat (CAD).