Plà d'Acció Tutorial


La tutoria acadèmica...


...es defineix com un procés formatiu, orientador i integral desenvolupat amb la finalitat d’orientar a l’alumne. Aquesta es basa en el suport dels alumnes per part del tutor, des de que entren al centre fins que estan preparats per incorporar-se al món professional, principalment en aquells moments en els que l’alumne ha de prendre decisions.



L’Escola d’Art i Superior de Disseny Deià (EASD Deià) és el centre atorgat per fer les pràctiques en el context d’aquest màster. S’emmarca dintre de la xarxa d’ESDAP de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’una escola singular i molt diferent a un institut, ja que només realitza estudis postobligatòris, de Cicles Formatius de Grau Superior i d’Estudis Superiors de Disseny (equivalents a grau universitari), tenint per tant un marcat caràcter professionalitzador. A més a més, s’especialitza en els estudis relacionats, exclusivament, amb el disseny d’interiors i d’espai. En aquest sentit, l’escola presenta un nombre petit d’alumnes (prop de 300) amb un percentatge de professors adient (uns 30). Aquests alumnes, els més joves, tenen 18 anys i provenen majoritàriament d’altres Cicles Formatius i del Batxillerat. 

---

El pla d’acció tutorial (PAT) és el marc de referència per a la implantació de la tutoria acadèmica en la EASD Deià de Barcelona. El PAT ordena la feina de tutoria portat a terme fins el moment, doncs és el document que organitza i assenyala les línies prioritàries del funcionament de l’acció tutorial del centre i està orientat per a la millora de la qualitat docent. Aquest escrit fou aprovat pel Claustre primer i el Consell Escolar després el Juny de l’any 2010. 

La orientació dels estudiants es planteja a través de tres àmbits: personal, educatiu/acadèmic i professional. Aquests àmbits faciliten la concreció dels objectius i s’han d’articular en funció de les característiques dels alumnes. La tutoria acadèmica està destinada a tots els estudiants de la l’EASD, que poden ser: estudiants de nou accés, procedents de trasllat d’expedient, amb la titulació en desenvolupament, amb la titulació completada, estudiants amb necessitats educatives especials, estudiants estrangers o estudiants que vulguin ampliar els seus estudis. 

El PAT, així mateix, defineix dos processos principals que garanteixen la qualitat del seguiment dels alumnes. El primer en relació als sistemes d’informació previs a la matriculació i procediments d’acollida i orientació als estudiants de nou ingrés per facilitar-ne la incorporació. El segon en quant als sistemes de suport i orientació als estudiants una vegada matriculats, és a dir, durant el curs de les titulacions i en finalitzar-los, en la orientació laboral. 

La finalitat de la tutoria és la de proporcionar als alumnes les eines i ajudes que necessitin per poder assolir amb èxit les metes acadèmiques i professionals que planteja l’escola. Aquesta finalitat es concentra en els següents objectius: en primer lloc, facilitar la inserció dels estudiants i ajudar-los a definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que planteja el centre. Un altra objectiu és acompanyar la tasca diària d’aquests estudiants des del punt de vista acadèmic i amb la seva vida a l’escola. Per últim, facilitar-ne la maduració del projecte personal i professional, acompanyar-los en la transició última cap al món professional. 

S’estableixen tres tipus de metodologies de tutoria: En grup, quant el contingut de les reunions sigui formatiu i les orientacions puguin ser més enriquidores treballades en comú; tutories personalitzades, quan sigui necessària una orientació de caràcter individual; i tutories semi-presencials, és a dir, a través de la xarxa intranet del centre o en consultes per correu electrònic. 

Així mateix, els recursos humans encarregats de complir totes premisses detallades al document són el coordinador de tutoria, els tutors, l’equip docent, els mateixos estudiants i els agents externs d’atenció a l’alumnat

El coordinador de tutoria és assignat pel director i la seva funció principal és la d’assegurar-se de que tots els estudiants tenen un tutor assignat i, a tal efecte, proposen canvis si fora necessari. A més d’això, el coordinador ha de realitzar una reunió anual amb els docents assignats amb aquest rol i elaborar un informe amb l’objectiu últim de millorar el PAT per aplicacions futures. 

Els tutors, per la seva banda, són igualment assignats des de la direcció, representant el primer esglaó de comunicació entre estudiants i els diferents estaments de l’escola. Cada tutor té com a maxim 30 alumnes a càrrec seu (en un grup o dos, si aquests són molt reduïts) o disposa d’una hora setmanal per a portar a terme la tasca tutorial grupal. Els estudiants, per altra banda, han de ser convocats com a mínim una vegada per curs a fer una tutoria individual. Les funcions del tutor abracen, a més d’allò relacionat amb el suport acadèmic, actuar de mediador en possibles conflictes que puguin plantejar-se en el grup. Per seleccionar als tutors es tenen en compte criteris relacionats amb l’interés de la persona en ser-ho i en relació a una dedicació exclusiva en el centre. 

En quant als equips docents, els professors han de participar en les propostes del tutor i són tant responsables com ell del desenvolupament dels estudiants. A més, han de saber detectar, en conjunt, possibles necessitats educatives dels alumnes, dificultats i problemes; i comunicar-ho al tutor perquè hi pugui trobar solucions. 

Per acabar, els agents externs d’atenció a l’alumnat són tots aquells que amb l’autorització de la direcció col·laboren amb aquells estudiants amb necessitats específiques. Aquestes dificultats poder ser de mobilitat, de deficiència auditiva o visual, psicològiques, etc. En aquest casos, els agents externs compartirien la tasca tutorial juntament amb el director del centre.